Forlovelsesringe, Smykker & Ure

Historier med smykker i fokus.

Forlovelsesringe, Smykker & Ure - Historier med smykker i fokus.

Analyse af det internationale smykkemarked

Det internationale smykkemarked har været påvirket af finanskrisen, præcis som mange andre brancher. Det er snart 5 år siden at recessionen for alvor startede i 2008, men mange markeder er stadig mere eller mindre ramte af det.

I denne artikel vil fokus være på det internationale smykkemarked og de tendenser der rører sig på dette. En ny analyse fra Udenrigsministeriet viser nemlig, at specielt Belgien er et attraktivt marked.

Belgien er et interessant marked

Når man ejer et smykkevirksomhed er Belgien nok ikke det første land, man gerne vil satse på. Ikke desto mindre skulle det være særligt interessant, jævnfør en sektoranalyse fra Udenrigsministeriet.

Belgierne er nemlig meget interesseret i den danske smykkemode og fordi de med deres sociokulturelle egenskaber, er et spændende testmarked.

I Belgien finder du nemlig både franske, nederlandske og lidt tyske befolkningsgrupper og dermed tre forskellige markeder. Det gælder for alle brancher og ikke kun smykkebranchen.

Så selvom de færreste danske virksomheder tænker på Belgien, kan det være et perfekt testmarked, inden man går ind i Frankrig, Holland eller Tyskland. Det kan give mange svar og værdifulde erfaringer.

Dertil kommer at Belgien med deres 10 millioner forbrugere, er et markant større marked end Danmark. Så potentialet er stort, hvis man formår at slå igennem. Det gør dem faktisk til det 8. største smykkemarked i EU.

Danmark er det 13. største smykkemarked i EU

Mens Belgien kan bryste sig af at være det 8. største smykkemarked i EU, så indtager Danmark en fornuftig 13. plads. Det er klart, at vores begrænsede indbyggertal har en stor indflydelse på den placeringer.

For når man ser på statistikker over købekraften og forbrugertendenserne pr. person, er vi ret godt placeret på toplisterne. Ikke desto mindre er 10 millioner belgiske forbrugere markant bedre end vores 5 millioner. Og  80 millioner tyskere er endnu mere attraktivt. Så der er god grund til at overveje internationale markeder.

Det er ikke tilfældigt at Kasi-Jesper har haft sit udgangspunkt i Tyskland, med både Pandora og hans nye eventyr; Endless Jewelry. Det er nemlig et kæmpe marked og slår man først igennem, har man en stor millionforretning.

Uanset hvad er analysen af det europæiske smykkemarked særdeles interessant, da det er dynamisk og hele tiden i udvikling.

Category: Smykker

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*